Vedtægter
Grundejerforeningen
Højboparken
Krydsvej 49 A 4736 Karrebæksminde
Matr. nr. 18f og 19c af Karrebæk
by, Karrebæk
§ 1. Foreningens navn og hjemsted
·
Foreningens navn er Grundejerforeningen
Højboparken. Foreningens hjemsted er Næstved Kommune under Næstved retskreds,
der er foreningens værneting.
·
Enhver tvist mellem grundejerforeningen og
dens nuværende eller tidligere medlemmer skal afgøres ved Næstved ret som
første instans.
§ 2. Foreningens formål
·
Foreningens formål er at bevare foreningens
ejendom, matr.nr.18f og 19c af Karrebæk by og sogn med tilhørende fællesarealer
og strand, samt at varetage medlemmernes fælles grundejerinteresser, indadtil
såvel som udadtil, herunder at administrere og vedligeholde fællesarealer,
således at foreningens ejendom til stadighed bevares som et smukt og rekreativt
område.
§ 3. Medlemmer
·
Foreningens
medlemmer er de personer, institutioner eller juridiske enheder, der er
indskrevet som anpartshavere.
·
Pligt
til medlemskab vil være at tinglyse servitutstiftende på den
pågældende parcel med påtaleret for grundejerforeningen.
·
Når
en køber har erhvervet en anpart er denne dermed pligtigt medlem af foreningen
og bindende ejer af en bygning, kan forpligtelsen som medlem kun ophæves ved
overførsel til en ny ejer af den pågældende bygning, når ny adkomst er tinglyst
uden præjudicerende rets anmærkninger eller skifteretsattest eller bindende
købsaftale er sendt til kassereren i grundejerforeningen.
·
Ophører
et medlem med at være ejer af den omhandlende bygning bortfalder medlemsretten,
og vedkommende udtræder af foreningen uden krav på refusion af kontingent eller
andre indskud. Medlemspligt indtræder for den efterfølgende ejer af den
pågældende bygning uanset på hvilken måde bygningen er erhvervet.
·
Forfaldne
kontingenter og afgifter påhviler den til enhver tid retmæssige indehaver af
anpartsbeviset.
§ 4. Overdragelse af anpart og udstedelse af anpartsbevis
·
Meddelelse til foreningen om den pågældende
bygnings overdragelse skal ske straks efter skødets tinglysning.
·
Ved udstedelse af nyt anpartsbevis betales et
indskud, der ikke senere refunderes. Indskuddets størrelse fastsættes på den
ordinære generalforsamling.
·
En anpartshaver kan mod betaling få udstedt
et nyt anpartsbevis, såfremt vedkommende skriftligt og med begrundelse anmoder
herom. Anpartsbeviset udstedes l samme ejerforhold som det oprindelige.
·
Adresseændring skal altid meddeles skriftligt
til foreningens kasserer.
§ 5. Fastsættelse af kontingent
·
Hvert
år betales for kalenderåret et grundkontingent (1), som fastsættes på
generalforsamlingen året forud samt andelens faktiske grundskyld (2) beløbene
beregnes således:
1.
Et
grundkontingent, årets budgetterede udgifter beregnet pr. andel.
Grundkontingentet er ens for alle medlemmer.
2.
Et
variabelt kontingent svarende til den af Næstved kommune opkrævede grundskyld
fordelt mellem medlemmerne i forhold til størrelsen af de enkelte medlemmers
parceller. Ændring af kontingentet efter en eventuel konstateret ulighed mellem
kontingentet og den faktiske størrelse af den enkelte parcel sker først fra og
med det følgende regnskabsår.
·
Kontingentrestance
og manglende afholdelse af andre pligtige udgifter medfører bortfald af alle
medlemsrettigheder. Restance kan overgives til inkasso en måned efter at den
sidste af 2 rykkere, afsendt med en måneds mellemrum, er modtaget.
§ 6. Valg af bestyrelse og revisorer
·
Bestyrelsen består af syv medlemmer, der
vælges på den ordinære generalforsamling for 2 år ad gangen.
·
Formanden og tre bestyrelsesmedlemmer vælges
i lige år, kasserer og to bestyrelsesmedlemmer i ulige år.
·
Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand
og sekretær. Bestyrelsen aflønnes med et af generalforsamlingen fastsat beløb.
·
Der vælges to bestyrelsessuppleanter. Hvert
år vælges en med en funktions tid på to år.
·
Hvert år vælges en
intern bilagskontrollant og en intern bilagskontrollantsuppleant.
·
Hvert år vælges en ekstern revisor, som enten
skal være statsautoriseret eller registreret revisor.
§ 7. Formue,
hæftelse og tegningsregler
·
For
foreningens gæld til tredjemand hæfter medlemmerne pro rata med andel svarende
til anpartsejers antal kvm., i forhold til foreningens samlede anparters antal
kvm. Samme beregningsmåde gælder for foreningens formue.
·
Foreningen
tegnes af formanden og 1 medlem af bestyrelsen i forening, eller 3 menige
bestyrelsesmedlemmer i forening.
·
Låntagning
med garanti i foreningens ejendom samt køb og salg af fast ejendom skal
godkendes på en generalforsamling.
·
Kassereren tegner foreningen på ”Erklæring
til bygning på andelsgrund” som anvendes af banker/sparekasser/kreditforeninger
i forbindelse med anpartshaverens låntagning i deres ejendom på
anpartsgrunden.
§ 8. Lån i ejendom.
·
Det enkelte medlem er berettiget til at
optage realkreditlån eller anden form for lån mod pant i de bygninger, der
tilhører anpartshaveren. Disse lån er foreningen uvedkommende.
·
De enkelte medlemmer kan ikke optage lån med
pant i grundejerforeningens aktiver.
§ 9 Ekstern assistance.
·
Bestyrelsen er berettiget til at engagere
lønnet medhjælp til vedligeholdelse samt assistance i sager, hvor det skønnes
nødvendigt f.eks. hos advokat, landinspektør, ingeniører m.v.
§ 10. Bestyrelsesmøder
·
Bestyrelsen fastsætter selv sin
forretningsorden og fører referat over de af bestyrelsen trufne beslutninger.
·
Bestyrelsesformanden skal sørge for, at der
afholdes formelle bestyrelsesmøder med den hyppighed, som er nødvendig, for at
bestyrelsen kan varetage sine opgaver på forsvarlig vis eller såfremt 3
bestyrelsesmedlemmer forlanger det. Formanden eller i dennes fravær
næstformanden leder bestyrelsesmøderne og har ved stemmelighed den afgørende
stemme.
·
Såfremt et bestyrelsesmedlem udtræder af
foreningen, bliver umyndiggjort eller er ude af rådighed over sin anpart, skal
bestyrelsen snarest muligt konstituere sig med en suppleant.
·
Suppleanter indtræder i den rækkefølge, hvori
de er valgt.
·
Konstitueringen med suppleanten er gældende
indtil næste ordinære generalforsamling.
·
Dersom formand eller kasserer udtræder af
foreningen, skal deres afløser vælges iblandt de resterende
bestyrelsesmedlemmer frem til førstkommende ordinære
generalforsamling. Dersom ingen ønsker at modtage valg, skal
bestyrelsen foranledige indkaldt ekstraordinær generalforsamling til valg af
hhv. formand/kasserer.
§ 11. Formueforvaltning og regnskab
·
Foreningens formue er placeret i
pengeinstitutter i Danmark, fordelt på flere pengeinstitutter så foreningens
formue sikres mest mulig ved et pengeinstituts konkurs.
·
Alle udbetalinger foregår via foreningens
hovedbank med både kassererens og formandens godkendelse af bankudbetalingen.
·
Alle foreningens øvrige konti i
pengeinstitutter administreres således at både kassereren og formanden skal
godkende overførsler til foreningens hovedkonto. Der kan ikke foretages
udbetalinger fra øvrige konti. Foreningen har ingen kontantbeholdning.
·
Foreningens regnskabsår løber fra den 1.
januar til den 31. december. Foreningens eksterne revisor foretager bogføring,
bilagsmaterialet afleveres løbende til revisor. Bestyrelsen godkender regnskabet
og kassereren afleverer senest den 15. februar årsregnskabet til de generalforsamlingsvalgte
bilagskontrollanter, der har 14 dage til kontrol og afgivelse af eventuelle
bemærkninger. Regnskabet skal foreligge færdigt og kontrolleret senest den 1.
april.
·
Regnskabets
overskud/underskud indregnes i budgettet der behandles på årets
generalforsamling. Bestyrelsen kan indstille til generalforsamlingens
beslutning, at et overskud/underskud henholdsvis skal tillægges/modregnes
foreningens formue.
§ 12. Ordinær generalforsamling
·
Generalforsamlingen er foreningens øverste
myndighed. Indkaldelse til ordinær generalforsamling sker
ved e-mail
samt ved opslag på opslagstavlen ved
foreningshuset og hjemmeside med mindst 14 dages varsel.
Er e-mailadresse ikke oplyst,
sker indkaldelse
skriftligt til medlemmets bopælsadresse. Ordinær
generalforsamling afholdes hvert år senest sidste søndag i maj måned. Med
indkaldelse skal følge en dagsorden samt eventuelle forslag fra bestyrelsen
eller medlemmerne.
·
Ethvert medlem kan fremsætte forslag til
behandling på en generalforsamling. Forslag, som ønskes behandlet på den
ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest den 31. marts
samme år.
§ 13 Ekstraordinær generalforsamling
·
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når
bestyrelsen skønner det nødvendigt, eller mindst 50 af foreningens
stemmeberettigede medlemmer fremsætter skriftligt ønske herom. Alle 50 skal
være til stede eller være repræsenteret ved personlig stedfortræder med
fuldmagt i tilfælde af akut sygdom for at evt. forslag vedtages.
·
Indkaldelse til ekstraordinær
generalforsamling skal ske efter samme retningslinjer og med samme varsel som
den ordinære generalforsamling, med angivelse af dagsorden. Såfremt den ekstraordinære
generalforsamling indkaldes efter ønske fra medlemmerne, skal disse samtidig
meddele, hvilke emner der ønskes behandlet.
·
Bestyrelsen er forpligtet til senest 14 dage
efter modtagelsen at indkalde til den ekstraordinære generalforsamling, som
skal afholdes senest 3 uger efter indkaldelsen.
§ 14. Ordinær generalforsamlingsdagsorden
For den
ordinære generalforsamling skal mindst gælde følgende dagsorden:
1.
Valg
af dirigent og stemmetællere
2.
Godkendelse
af dagsorden
3.
Bestyrelsens
beretning for det forløbne år v/formanden
4.
Forelæggelse
af det reviderede regnskab for det forløbne år
5.
Godkendelse
af hvordan overskud/underskud behandles
6.
Forslag
fra bestyrelsen og medlemmerne
7.
Fremlæggelse
og godkendelse af budget for næstfølgende år sammen med fastsættelse af
kontingenter
8.
Valg
af bestyrelsesmedlemmer i henhold til § 6
9.
Valg
af suppleant(er) til bestyrelsen i henhold til § 6.
10. Valg af intern bilagskontrollant og
intern bilagskontrollantsuppleant i henhold til § 6.
11. Valg af ekstern revisor i henhold til
§ 6.
12. Eventuelt.
§ 15. Stemmeregler ordinær generalforsamling.
·
Alle valg og beslutninger afgøres ved simpelt
stemmeflertal. Afstemningen kan ske ved håndsoprækning. Dog skal afstemning ske
skriftligt, når ¼ af de tilstedeværende medlemmer eller formanden/dirigenten
kræver det.
·
Hver parcel har én stemme. Der kan stemmes
ved skriftlig fuldmagt til et andet medlem. Hvert medlem kan højst medbringe 2
fuldmagter.
·
Til vedtægtsændringer kræves, at mindst
halvdelen af de fremmødte medlemmer afgiver stemme, og at ændringer vedtages
med almindeligt stemmeflertal af de afgivne stemmer. Blanke stemmer regnes ikke
for afgivne.
·
Det skal af afstemningen fremgå:
Antal
stemmeberettigede
Antal
for, antal imod, antal blanke og evt. antal ugyldige
§ 16. Generalforsamlingsprotokol
·
De på generalforsamlingen vedtagne
beslutninger og forhandlinger indføres i foreningens forhandlingsprotokol, der
underskrives af dirigenten og de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.
·
Genpart af generalforsamlingsprotokollen opslås
på foreningens opslagstavle og hjemmeside senest 3 uger efter
generalforsamlingen.
§ 17. Ordensregler
·
Generalforsamlingen fastsætter særlige
ordensregler for området.
·
Overtrædes ordensreglerne, kan bestyrelsen
forlange, at anpartshaveren bringer det ulovlige til ophør med et varsel, der
vurderes rimeligt i forhold til overtrædelsen.
·
Bestyrelsens forlangende/påtale skal være
skriftlig, og såfremt anpartshaveren ikke respekterer varslet, vil bestyrelsen
kunne lade arbejdet udføre for anpartshaverens regning.
§ 18. Anpartsgrunde og fællesarealer
·
Anpartshaveren er forpligtet til at overholde
ordensreglerne.
·
Anpartshaveren er ansvarlig for, at lejere og
gæster på den pågældende anpart overholder de af generalforsamlingen fastsatte
ordensregler, herunder at parkering på vejene er forbudt.
·
Hvis et
medlem er i besiddelse af tilstødende anparter, kan de søge bestyrelsen om af
få lagt disse sammen til en. Hvis bestyrelsen siger ja, vil det betyde at de
ikke kan adskilles igen og vil være at betragte som 1 anpart fremadrettet.
§ 19. Vedtægterne
·
Nærværende vedtægter tinglyses
servitutstiftende på foreningens ejendom, matr.nr. 18f og 19c af Karrebæk by og
sogn.
Lokalplan 063 er gældende for området.
Vedtaget på den ordinære generalforsamling 22
maj 2022