Vedtægter
Grundejerforeningen
Højboparken
Krydsvej 49 A 4736
Karrebæksminde
Matr. nr. 18f og 19c af
Karrebæk by, Karrebæk
§ 1. Foreningens
navn og hjemsted
·
Foreningens
navn er Grundejerforeningen Højboparken. Foreningens hjemsted er Næstved Kommune
under Næstved retskreds, der er foreningens værneting.
·
Enhver
tvist mellem grundejerforeningen og dens nuværende eller tidligere medlemmer
skal afgøres ved Næstved ret som første instans.
§ 2. Foreningens
formål
·
Foreningens
formål er at bevare foreningens ejendom, matr.nr.18f og 19c af Karrebæk by og
sogn med tilhørende fællesarealer og strand, samt at varetage medlemmernes
fælles grundejerinteresser, indadtil såvel som udadtil, herunder at
administrere og vedligeholde fællesarealer, således at foreningens ejendom til
stadighed bevares som et smukt og rekreativt område.
§ 3. Medlemmer
·
Foreningens
medlemmer er de personer, institutioner eller juridiske enheder, der er
indskrevet som anpartshavere.
·
Pligt
til medlemskab vil være at tinglyse servitutstiftende på den
pågældende parcel med påtaleret for grundejerforeningen.
·
Når
en køber har erhvervet en anpart er denne dermed pligtigt medlem af foreningen
og bindende ejer af en bygning, kan forpligtelsen som medlem kun ophæves ved
overførsel til en ny ejer af den pågældende bygning, når endeligt skøde er
tinglyst uden præjudicerende rets anmærkninger og kopi sendt til kassereren i
grundejerforeningen.
·
Ophører
et medlem med at være ejer af den omhandlende bygning bortfalder medlemsretten,
og vedkommende udtræder af foreningen uden krav på refusion af kontingent eller
andre indskud. Medlemspligt indtræder for den efterfølgende ejer af den
pågældende bygning uanset på hvilken måde bygningen er erhvervet.
·
Forfaldne
kontingenter og afgifter påhviler den til enhver tid retmæssige indehaver af
anpartsbeviset.
§ 4.
Overdragelse af anpart og udstedelse af anpartsbevis
·
Meddelelse
til foreningen om den pågældende bygnings overdragelse skal ske straks efter
skødets tinglysning.
·
Ved
udstedelse af nyt anpartsbevis betales et indskud, der ikke senere refunderes.
Indskuddets størrelse fastsættes på den ordinære generalforsamling.
·
En
anpartshaver kan mod betaling få udstedt et nyt anpartsbevis, såfremt
vedkommende skriftligt og med begrundelse anmoder herom. Anpartsbeviset
udstedes l samme ejerforhold som det oprindelige.
·
Adresseændring
skal altid meddeles skriftligt til foreningens kasserer.
Vedtægter § 5. Fastsættelse af kontingent
·
Hvert år betales for
kalenderåret et grundkontingent (1), som fastsættes på generalforsamlingen året
forud samt andelens faktiske grundskyld (2) beløbene beregnes således:
1.
Et grundkontingent, årets
budgetterede udgifter beregnet pr. andel. Grundkontingentet er ens for alle
medlemmer.
2.
Et variabelt kontingent
svarende til den af Næstved kommune opkrævede grundskyld fordelt mellem
medlemmerne i forhold til størrelsen af de enkelte medlemmers parceller.
Ændring af kontingentet efter en eventuel konstateret ulighed mellem
kontingentet og den faktiske størrelse af den enkelte parcel sker først fra og
med det følgende regnskabsår.
·
Kontingentrestance og
manglende afholdelse af andre pligtige udgifter medfører bortfald af alle
medlemsrettigheder. Restance kan overgives til inkasso en måned efter at den
sidste af 2 rykkere, afsendt med en måneds mellemrum, er modtaget.
§ 6. Valg af
bestyrelse og revisorer
·
Bestyrelsen
består af syv medlemmer, der vælges på den ordinære generalforsamling for 2 år
ad gangen.
·
Formanden
og tre bestyrelsesmedlemmer vælges i lige år, kasserer og to
bestyrelsesmedlemmer i ulige år.
·
Bestyrelsen
konstituerer sig med næstformand og sekretær. Bestyrelsen aflønnes med et af
generalforsamlingen fastsat beløb.
·
Der
vælges to bestyrelsessuppleanter. Hvert år vælges en med en funktions tid på to
år.
·
Hvert år vælges en intern bilagskontrollant og en
intern bilagskontrollantsuppleant.
·
Hvert
år vælges en ekstern revisor, som enten skal være statsautoriseret eller
registreret revisor.
§ 7. Formue, hæftelse
og tegningsregler
·
For
foreningens gæld til tredjemand hæfter medlemmerne pro rata med andel svarende
til anpartsejers antal kvm., i forhold til foreningens samlede anparters antal
kvm. Samme beregningsmåde gælder for foreningens formue. Foreningen tegnes
af formanden og 1 medlem af bestyrelsen i forening, eller 3 menige bestyrelsesmedlemmer
i forening. Låntagning med garanti i foreningens ejendom samt køb og salg
af fast ejendom skal godkendes på en generalforsamling.
§ 8. Lån i
ejendom.
·
Det
enkelte medlem er berettiget til at optage realkreditlån eller anden form for
lån mod pant i de bygninger, der tilhører anpartshaveren. Disse lån er
foreningen uvedkommende.
·
De
enkelte medlemmer kan ikke optage lån med pant i grundejerforeningens
aktiver.
§ 9 Ekstern
assistance.
·
Bestyrelsen
er berettiget til at engagere lønnet medhjælp til vedligeholdelse samt
assistance i sager, hvor det skønnes nødvendigt f.eks. hos advokat,
landinspektør, ingeniører m.v.
§ 10.
Bestyrelsesmøder
·
Bestyrelsen
fastsætter selv sin forretningsorden og fører referat over de af bestyrelsen
trufne beslutninger.
·
Bestyrelsesformanden
skal sørge for, at der afholdes formelle bestyrelsesmøder med den hyppighed,
som er nødvendig, for at bestyrelsen kan varetage sine opgaver på forsvarlig
vis eller såfremt 3 bestyrelsesmedlemmer forlanger det. Formanden eller i
dennes fravær næstformanden leder bestyrelsesmøderne og har ved stemmelighed
den afgørende stemme.
·
Såfremt
et bestyrelsesmedlem udtræder af foreningen, bliver umyndiggjort eller er ude
af rådighed over sin anpart, skal bestyrelsen snarest muligt konstituere sig
med en suppleant.
·
Suppleanter
indtræder i den rækkefølge, hvori de er valgt.
·
Konstitueringen
med suppleanten er gældende indtil næste ordinære generalforsamling.
·
Dersom
formand eller kasserer udtræder af foreningen, skal deres afløser vælges iblandt
de resterende bestyrelsesmedlemmer frem til førstkommende ordinære
generalforsamling. Dersom ingen ønsker at modtage valg, skal
bestyrelsen foranledige indkaldt ekstraordinær generalforsamling til valg af
hhv. formand/kasserer.
§ 11.
Formueforvaltning og regnskab
·
Foreningens
formue er placeret i pengeinstitutter i Danmark, fordelt på et antal
pengeinstitutter så foreningens formue garanteres ved et pengeinstituts
konkurs.
·
Alle
udbetalinger foregår via foreningens hovedbank med både kasserens og formandens
godkendelse af bankudbetalingen.
·
Alle
foreningens øvrige konti i pengeinstitutter administreres således at både
kassereren og formanden skal godkende overførsler til foreningens hovedkonto.
Der kan ikke foretages udbetalinger fra øvrige konti. Foreningen har ingen
kontantbeholdning.
·
Foreningens
regnskabsår løber fra den 1. januar til den 31. december. Foreningens eksterne
revisor foretager bogføring, bilagsmaterialet afleveres løbende til revisor.
Bestyrelsen godkender regnskabet og kassereren afleverer senest den 15. februar
årsregnskabet til de generalforsamlingsvalgte bilagskontrollanter, der har 14
dage til kontrol og afgivelse af eventuelle bemærkninger. Regnskabet skal
foreligge færdigt og kontrolleret senest den 1. april.
·
Regnskabets overskud/underskud indregnes i
budgettet der behandles på årets generalforsamling. Bestyrelsen kan indstille
til generalforsamlingens beslutning, at et overskud/underskud henholdsvis skal
tillægges/modregnes foreningens formue.
§ 12. Ordinær
generalforsamling
·
Generalforsamlingen
er foreningens øverste myndighed. Indkaldelse til ordinær generalforsamling
sker ved e-mailsamt ved opslag
på opslagstavlen ved foreningshuset og hjemmeside med mindst 14 dages varsel. Er e-mailadresse ikke oplyst, sker indkaldelseskriftligt
til medlemmets bopælsadresse. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år
senest sidste søndag i maj måned. Med indkaldelse skal følge en dagsorden samt
eventuelle forslag fra bestyrelsen eller medlemmerne.
·
Ethvert
medlem kan fremsætte forslag til behandling på en generalforsamling. Forslag,
som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i
hænde senest den 31. marts samme år.
§ 13
Ekstraordinær generalforsamling
·
Ekstraordinær
generalforsamling afholdes, når bestyrelsen skønner det nødvendigt, eller
mindst 50 af foreningens stemmeberettigede medlemmer fremsætter skriftligt
ønske herom. Alle 50 skal være til stede eller være repræsenteret ved personlig
stedfortræder med fuldmagt i tilfælde af akut sygdom for at evt. forslag
vedtages.
·
Indkaldelse
til ekstraordinær generalforsamling skal ske efter samme retningslinjer og med
samme varsel som den ordinære generalforsamling, med angivelse af dagsorden.
Såfremt den ekstraordinære generalforsamling indkaldes efter ønske fra
medlemmerne, skal disse samtidig meddele, hvilke emner der ønskes behandlet.
·
Bestyrelsen
er forpligtet til senest 14 dage efter modtagelsen at indkalde til den
ekstraordinære generalforsamling, som skal afholdes senest 3 uger efter
indkaldelsen.
Vedtægter
§ 14. Ordinær generalforsamlingsdagsorden
For den ordinære generalforsamling
skal mindst gælde følgende dagsorden:
1.
Valg
af dirigent og stemmetællere
2.
Godkendelse
af dagsorden
3.
Bestyrelsens
beretning for det forløbne år v/formanden
4.
Forelæggelse
af det reviderede regnskab for det forløbne år
5.
Godkendelse
af hvordan overskud/underskud behandles
6.
Forslag
fra bestyrelsen og medlemmerne
7.
Fremlæggelse
og godkendelse af budget for næstfølgende år sammen med fastsættelse af
kontingenter
8.
Valg
af bestyrelsesmedlemmer i henhold til § 6
9.
Valg
af suppleant(er) til bestyrelsen i henhold til § 6.
10.
Valg af
intern bilagskontrollant og intern bilagskontrollantsuppleant i henhold til §
6.
11.
Valg af
ekstern revisor i henhold til § 6.
12.
Eventuelt.
§ 15.
Stemmeregler ordinær generalforsamling.
·
Alle
valg og beslutninger afgøres ved simpelt stemmeflertal. Afstemningen kan ske
ved håndsoprækning. Dog skal afstemning ske skriftligt, når ¼ af de
tilstedeværende medlemmer eller formanden/dirigenten kræver det.
·
Hver
parcel har én stemme. Der kan stemmes ved skriftlig fuldmagt til et andet
medlem. Hvert medlem kan højst medbringe 2 fuldmagter.
·
Til
vedtægtsændringer kræves, at mindst halvdelen af de fremmødte medlemmer afgiver
stemme, og at ændringer vedtages med almindeligt stemmeflertal af de afgivne
stemmer. Blanke stemmer regnes ikke for afgivne.
·
Det
skal af afstemningen fremgå:
Antal stemmeberettigede
Antal for, antal imod,
antal blanke og evt. antal ugyldige
§ 16.
Generalforsamlingsprotokol
·
De
på generalforsamlingen vedtagne beslutninger og forhandlinger indføres i
foreningens forhandlingsprotokol, der underskrives af dirigenten og de
tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.
·
Genpart
af generalforsamlingsprotokollen opslås på foreningens opslagstavle og
hjemmeside senest 3 uger efter generalforsamlingen.
§ 17.
Ordensregler
·
Generalforsamlingen
fastsætter særlige ordensregler for området.
·
Overtrædes
ordensreglerne, kan bestyrelsen forlange, at anpartshaveren bringer det
ulovlige til ophør med et varsel, der vurderes rimeligt i forhold til overtrædelsen.
·
Bestyrelsens
forlangende/påtale skal være skriftlig, og såfremt anpartshaveren ikke
respekterer varslet, vil bestyrelsen kunne lade arbejdet udføre for
anpartshaverens regning.
§ 18.
Anpartsgrunde og fællesarealer
·
Anpartshaveren
er forpligtet til at overholde ordensreglerne.
·
Anpartshaveren
er ansvarlig for, at lejere og gæster på den pågældende anpart overholder de af
generalforsamlingen fastsatte ordensregler, herunder at parkering på vejene er
forbudt.
·
Hvis et medlem er i besiddelse af tilstødende
anparter, kan de søge bestyrelsen om af få lagt disse sammen til en. Hvis
bestyrelsen siger ja, vil det betyde at de ikke kan adskilles igen og vil være
at betragte som 1 anpart fremadrettet.
§
19. Vedtægterne
·
Nærværende
vedtægter tinglyses servitutstiftende på foreningens ejendom, matr.nr. 18f og
19c af Karrebæk by og sogn.
Lokalplan
063 er gældende for området.
Vedtaget
på den ordinære generalforsamling 27 september 2020