 |
 |
|
 |
 |
Bestyrelsesmøde 111 til 117
Bestyrelsesmøder 2019 nr. 111-117
REFERAT GRUNDEJERFORENINGEN HØJBOPARKEN Bestyrelsesmøde nr. 111
12-1-2019 kl. 9.00 I foreningshuset | Bestyrelsen: Erling Skov, Helle Wisler, Jeanette Rasmussen,
Helge Blak Pedersen, Jens Petersen, Allan Høgsbro, Niels Henning Rasmussen Suppleant: Palle Gammelmark, Erik Larsen | Afbud fra: Palle, Erik
og Niels Henning | -
| Referent: Jeanette |
-
| Valg af ordstyrer: Jens | -
| Godkendelse af referat nr. 110:
godkendt | -
| Godkendelse af dagsorden: godkendt | -
| Meddelelser fra formanden: Vi har modtaget Regning fra kommunen på tang fjernelse på 50.000kr. + moms Havnen vil ikke bidrage mere økonomisk. Vi har fået tilsendt
Ny forsikrings aftale i forbindelse med op-nedtagning af badebro. Vi har indhentet oplysninger fra advokat vedr. sanktioner i forbindelse med eksklution af medlemmer. | -
| Meddelelser fra kassereren: De nye andelsbeviser er sendt ud. Vi ser på det udsendte regnskab. | -
| Meddelelser fra udvalg: Brentebakkeudvalg: Vi afventer regnskabet så det kan revideres. Digeudvalg: Jens har været til møde med Næstved havn
og Lundegården. Hvad gør vi fremadrettet i forhold til betaling af den planlagte kommende digeforhøjelse. Vi mener Forundersøgelsen mm skal betales af alle. Der er flere forskellige måder at forhøje diget på.
Jens fremlægger den sidste ide. Intet er bestemt endnu men forhøjelse skal ske for at sikre området mod oversvømmelse. Derudover skal vi også have generalforsamlingens accept for at arbejde videre med digeprojektet.
| -
| Byggesager: Vi har en uafsluttet sag om opmåling af en grund. Afventer dato for besigtigelse af grunden fra advokat så
vi kan kan få afsluttet sagen. | -
| Færdiggørelse af forretningsorden: Arbejdspapirer for formand - kasserer
og vejformand ligger i dropbox. Hvis bestyrelsen har noget at tilføje til arbejdspapirerne skal de meddele det til Jens inden 14 dage. | -
|
Indkøb af hjertestarter: Prisen er ca. 16.700 kr. incl moms + opsætning. Allan sørger for indkøbt. Den opsættes ved foreningshuset. |
-
| Trafikregulering: Ad hoc udvalg v. Erling, Helle og Jeanette: Udvalget har udarbejdet nogle forslag til at nedsætte farten. De forskellige forslag debateres.
Det forslås at der bliver opsat en form for lys/refleks på /ved bommen så fodgængere også advares. Allan undersøger pris og hvad der er at købe. Trafikreguleringsudvalget undersøger om vi kan købe/låne/leje
en fartmåler. Vi køber nye og større færdselstavle skilte samt flytter de eksisterende skilte på sidevejene fra Brentebakkevej så de bliver lettere at se. Håber så at dette måske kan få folk
til at nedsætte farten og undlade at parkere på vejene | -
| Eventuelt: | -
| Næste møde: 16-3-2019 i foreningshuset | -
|
Dato og formandens underskrift: |
REFERAT GRUNDEJERFORENINGEN HØJBOPARKEN Bestyrelsesmøde nr. 112 16-3-2019 kl 9.00 I
foreningshuset | Bestyrelsen: Erling Skov, Helle Wisler, Jeanette Rasmussen, Helge Blak Pedersen, Jens Petersen, Allan
Høgsbro, Niels Henning Rasmussen Suppleant: Palle Gammelmark, Erik Larsen | Afbud fra: Niels Henning, Allan, Palle og Jeanette
| -
| Referent.: Helle | -
| Valg
af ordstyrer: Jens | -
| Godkendelse af referat nr. 111: godkendt | -
| Godkendelse af dagsorden: Erling vil have et punkt på omkring hjertestarter- er tilføjet | -
| Meddelelser fra formanden: Badebro opsættes i uge 18 (start 29. april 2019) , hvis vejret tillader det. Karrebæksminde tiatlon er sat til den 31. maj 2019.
Beredskabsstyrelsen har afholdt brandøvelse på vores område uden tilladelse. Fremover vil de informere os 14 dage før, så vil kan give vores tilladdelse. I fortsættelse af konference
om cirkulær økonomi hos Ressource City på Maglemølle var et af emnerne isolering lavet af ålegræs, og her kan Vesterhave Strand være leveringsdygtig. Firma Læsø Zoresta har fundet ud af at det kan bruges
til isolering Der er afholdt møde med Zostera vedr. benyttelse af tang. Det er kun ålegræs, der kan bruges. Forarbejdes i Thisted. De tager prøver af vores ålegræs i september/oktober. De arbejder på en løsning,
så vi eventuelt kan komme af med noget af vores tang. Øvrige deltagere i mødet var Lundegården og Næstved Kommune. Tangrensningen i år blive foretaget som sidste år. Dem der deltager økonomisk
i tangrensningen er Næstved Kommune, Lundegården og os. Resten vil ikke deltage med økonomisk bidrag. Formanden oplyste endvidere om verserende sager. | -
| Meddelelser fra kassereren: Helge gennemgik udkastregnskabet m.v. Bemærkninger og rettelser blev gennemgået. Regnskabet m.v. blev godkendt med rettelser.
Budget for 2020: Blev diskuteret og det blev besluttet at budgettet først bliver godkendt på næste bestyrelsesmøde. | -
| Meddelelser fra udvalg: Brentebakkeudvalget: Formandsmøde den 12/3 2019. Regnskab for 2018 blev gennemgået af Jens. Der er kommet nye vedtægter for Brentebakkeudvalget.
Ikke nødvendigt at beskære træer og buske i år. Skiltning blev diskuteret . Brentebakkeudvalget har besluttet at skifte til LED pærer succetivt forsøgsvis. Der prøves først med 1 sæt lamper ved en overkørsel,
og udfaldet af det forsøg vil give grundlag for eventuel udskiftning til LED. Digeudvalget: Intet nyt sket. Der arbejdes på indsamling af oplysninger og data vedr. digeforhøjelse.
| -
| Byggesager: Byggesager hører vi ikke så meget til. Næstved Kommune kører sagerne i henhold
til Lokalplan 063. | -
| Opsamling fra sidste møde: Færdiggørelse af forretningsorden flyttes
til bestyrelsesmøde den 1. april 2019 | -
| Persondataloven: Blev diskuteret. Notat til brug for overholdelse
af persondatoloven skal vedtages på bestyrelsesmøde den 1. april 2019 | -
| Hastighedskontrol/vejbump: Det
blev debateret og bestyrelsen besluttede at overveje yderligere tiltag. | -
| Vores prisliste: Gennemgået
og ændret af bestyrelsen. Det blev besluttet at lægge prislisten ud på hjemmesiden. | -
| Hjertestarter:
Hjertestarter er registreret således kan søge den på nettet. Vi skal opfordre til at medlemmerne deltager i nogle af de tilbud omkring undervisning, der er på nettet. | -
| Betalingsservice: Problemet er at vi skal være med i Nets system. Vi opkræver kun kontingent 1 gang om året, det bliver for dyrt at skifte over. Vi
bevarer den nuværende opkrævningsmetode. | -
| Eventuelt: Navn på postkassen kommer snarest.
Tinglysningen af vores vedtægter er ikke afsluttet endnu. | -
| Næste møde: I foreningshuset
den 1/4 kl.19.00 | -
| Dato og formandens underskrift: |
Referat GRUNDEJERFORENINGEN HØJBOPARKEN Bestyrelsesmøde
nr. 113 1-4 2019 kl. 19.00 I foreningshuset | Bestyrelsen: Erling Skov, Helle
Wisler, Jeanette Rasmussen, Helge Blak Pedersen, Jens Petersen, Allan Høgsbro, Niels Henning Rasmussen Suppleant: Palle Gammelmark, Erik Larsen | Afbud fra: Allan
| -
| Referent.: Jeanette | -
| Valg af ordstyrer: Jens | -
| Godkendelse
af referat nr. 112: godkendt | -
| Godkendelse af dagsorden: godkendt |
-
| Meddelelser fra formanden: Teknisk udvalg har lige holdt møde hvor det blev besluttet at bruge 50.000 kr. til en rapport om
sandfodring på Vesterhave strand.Vi og Lundegården vil som ejere af stranden blive indbudt til at følge den videre proces. Dette beløb vil blive taget af deres bidrag til strandrensning Karrebæksminde 2019. Jens har rettet
henvendelse til slagelse kommune for at få om info om maskine til tangrensning. Forespørge om evtl. leje af maskine. Zostera, der muligvis kan bruge vores ålegræs, vil gerne have en kontakt person der kan holde øje med
stranden i en periode og melde tilbage om tilstanden af tang. Alt er på opstarts plan og intet er besluttet endnu. Zostera er et firma der producerer isolering af ålegræs, så vi krydser fingre for de kan bruge vores tang. Vi
vil gerne være i dialog med Zostera om projektet. | -
| Meddelelser fra kassereren: Helge informerer om div. sager. Vi
gennemgår budget for 2020 Årsrapport 2018 er blevet tilrettet og godkendt. | -
| Meddelelser fra udvalg:
Vejudvalg: Der er bestilt grus, sten og salt til vejene Der er møde i vejudvalget lørdag d. 6/4 Veje og grønne arealer ser godt ud. Vejene er lige ordnet og huller er udbedret.
Digeudvalg: Der arbejdes stadig på at få enighed om forhøjelsen af diget på 25-50 cm. og fordeling af udgifterne. Ikke alle vil være med. I første omgang skal vi have udarbejdet
en rapport og fordelt udgifterne til den. En endelig beslutning om forhøjelsen skal selvfølgelig tages på generalforsamlingen. Brentebakkeudvalget: Der skal muligvis sættes nye skilte op. Vi skal
have møde med Ny Brentebakkevej om dette. Fartreguleringsudvalget: Vi har besluttet at flytte skiltene på alle indfaldsvejene fra Brentebakkevej, så de bliver mere synlige og derudover sættes ny tekst
på. Skiltene flyttes længere ned af vejen og stadig i hø. Side. | -
| Generalforsamling: 26 Maj 2019 9.30 på Smålandshavet
Vi gennemgår indkaldelsen og andre praktiske ting | -
| Persondataoplysningsloven: Vi skal have gennemgået arkivet
med oplysninger/data om vores medlemmer. Arkivskabet skal have en ekstra lås så der er 2 låse til det, således at vi opfylder kravene. | -
|
Eventuelt: Skiltene på stranden bliver opgraderet | -
| Næste møde: 28 april kl 9.30
| -
| Dato og formandens underskrift: | Referat GRUNDEJERFORENINGEN HØJBOPARKEN Bestyrelsesmøde
nr. 114 28-4-2019 kl 9.30 I foreningshuset | Bestyrelsen: Erling Skov, Helle
Wisler, Jeanette Rasmussen, Helge Blak Pedersen, Jens Petersen, Allan Høgsbro, Niels Henning Rasmussen Suppleant: Palle Gammelmark, Erik Larsen | Afbud fra: Erik
og Palle | -
| Referent.: Jeanette |
-
| Valg af ordstyrer: Erling | -
| Godkendelse af referat nr. 113: Godkendt
| -
| Godkendelse af dagsorden: Godkendt |
-
| Meddelelser fra formanden: Badebroen bliver sat op 7-5 Der er møde i Karrebæk forum 6-5 hvor Jens deltager. Beredskabsstyrelsen kommer 9-5 og holder øvelse
på stranden. ”Møns tang” kommer og tager de første tangprøver i den kommende uge, de samarbejder med zostera der arbejder på at producere isolering af ålegræs. |
-
| Meddelelser fra kassereren: Vi underskriver revisionsprodukol og regnskab |
-
| Meddelelser fra udvalg: Vejudvalget: Der er megen støv på vejene nu. Der bliver leveret støvbinder d 8-5. Det bliver kørt ud på vejene
som vi plejer. Vi har fået leveret Duraspit som vi bruger til at reparerer vejene med. De fleste af hækkene på Monasvej er blevet klippet ind. Der mangler et par stykker endnu, men generelt har alle efterkommet henstilling
Vejudvalget henstiller også til at rabatterne friholdes for skraldespande,sten mm. De er ikke en del af andelshavernes anpartsgrunde. Dog skal de ifølge ordensreglerne vedligeholdes af medlemmerne hvis de støder op til grund.
| -
| Generalforsamling: Vi planlægger de sidste ting til generalforsamlingen og får styr på alle bilag , indkaldelsen,
forslag mm. | -
| Bevilling af 2 fodboldmål til Duelunden: Helle foreslår at vi bevilliger 2 små
mobile fodboldmål til Duelunden. Vi diskuterer både fordele og ulemper ved dette. Helle har undersøgt pris som er 2.000 kr. og endvidere spurgt de omkringliggende naboer om det er ok og de har samtykket . Forsøgsvis vil vi
prøve at opsætte 2 mål. Helle ringer til forsikringsselskab for at tjekke om vi kan gøres ansvarlige i tilfælde af evt. skade og indkøber derefter mål. Helle er ansvarlig for opsætning/nedtagning af
disse mål. | -
| Eventuelt: intet | -
| Næste møde: 26-5 | -
| Dato og formandens underskrift: |
Referat
GRUNDEJERFORENINGEN HØJBOPARKEN Bestyrelsesmøde nr. 115 efter generalforsamlingen Smålandshavet 26-5-2019
| Bestyrelsen: Erling Skov, Helle Wisler, Jeanette Rasmussen, Helge Blak Pedersen, Jens Petersen, Allan Høgsbro, Niels Henning Rasmussen Suppleant:
Palle Gammelmark, Erik Larsen | Afbud fra: | | Referent.: Jeanette
| | Valg af ordstyrer: Jens | | Godkendelse af referat nr.
114: Godkendt | | Godkendelse af dagsorden: Godkendt | |
Bestyrelsen konstituerer sig: Næstformand: Allan Vejformand: Niels Henning Vejudvalg/byggeudvalg: Helle, Allan, Helge og Niels Henning Sekretær: Jeanette Derudover valgt på generalforsamlingen:
Formand: Jens Petersen valgt 2018 Kasserer: Helge B. Pedersen valgt 2019 | | Kontorvagter i foreningshuset Krydsvej kl 10-11: 2-6: Erik
16-6: Allan 7-7: Niels Henning 21-7: Helle 4-8: Erling 18-8: Jeanette 1-9: Helge 15-9: Jens | | Eventuelt:
| | Næste møde: 5 sep. Kl 18.30 | | Dato og formandens
underskrift: | Referat GRUNDEJERFORENINGEN HØJBOPARKEN Bestyrelsesmøde
nr. 116 5/9-2019 kl 18.30 I foreningshuset | Bestyrelsen: Erling Skov, Helle Wisler, Jeanette
Rasmussen, Helge Blak Pedersen, Jens Petersen, Allan Høgsbro, Niels Henning Rasmussen Suppleant: Palle Gammelmark, Erik Larsen | Afbud fra: Palle
og Allan | | Referent.: Jeanette | | Valg
af ordstyrer: Niels Henning | | Godkendelse af referat nr. 115: Godkendt |
| Godkendelse af dagsorden: Godkendt | | Meddelelser fra formanden: Nedtagning af badebroen styres via
vores serviceaftale med NBC Marine. Afmontering sker i uge 39 og montering i uge 18. Pga risiko for ekstraordinært hårdt vejr i de kommende uger anbefaler NBC Marine at broen tages op fredag 6/9-2019. Jens og Niels Henning var 18 juli til
møde med formand for Næstved havn Kristian Skov Andersen vedrørende vedligehold af Langelinie – den stump fællesvej vi benytter på ca 60 m. Denne vej er meget hullet og vi bruger vejen meget. Vores forening vil gerne bidrage
til vedligeholdelse på lige fod med øvrige brugere af vejen – herunder Lodshaven. Vi afventer besked fra havnen om det videre forløb. Den 28 aug. har Jens været til møde med Møns tang og Næstved Kommune
Vej og Park vedr. fjernelse af tang. Der er pt. brugt 150 tusinde kr. ialt på opsamling og bortkørsel for det der er opsamlet i år. Sandet bliver også revet efter bortkørsel fra næste sæson. De sidste prøver
på kaliumindholdet er gode. Vi ved ikke på nuværende tidspunkt hvor meget eller om Næstved Kommune vil bidrage med næste år, da kommunen ikke har fastlagt budget for næste år endnu. Vi håber på et
beløb i samme størrelsesorden som i år. Der bliver lagt en betonplade ved søfronten i stedet for den jernplade der er nu. Folk har klaget over de faldt over den. |
| Meddelelser fra kassereren: Vi gennemgik det fremlagte regnskab. Der er kun 3 skyldnere. | | Meddelelser
fra udvalg: Digeudvalget: Revurdering af digesikkerhed Rapporten fra Rosbæk anbefaler en højde af diget på 3 m – dette giver 50 års sikring , men der har tidligere været nævnt
kotehøjde 2,2 m Dvs der er usikkerhed om hvilken forhøjelse, der vil være tjenlig og enighed om, når det kommer dertil. Naboforeningen Lundegården afholder møde i oktober. Vor bestyrelse har fået info,
at vi er velkommen til at deltage med nogle repræsentanter, og med evtl. mulighed for spørgsmål og kommentar. Efterfølgende vil der blive afholdt møde en gang i november, med deltagelse af de foreninger og parter, der vil blive
berørt af digeproblematikken for at få fastlagt videre forløb. Fordeling af udgifterne mellem de implicerede vil være en udfordring når vi kommer dertil. Brentebakkeudvalget, der har ikke været
nogle møder Vejudvalget: Sommertiden er meget travl for vejformanden. Der er rigtig mange henvendelser. Der har ikke været nye kontroverser naboer imellem og dette er meget positivt. Problem med bump på
Monasvej. Dette har medført at bumpet er fjernet Bag hegnet har der været henvendelser vedr. ønske om bump. Niels Henning har skrevet til alle på vejen. Tilbagemelding lyder på 15 imod og 7 for, så derfor kommer
der intet bump. | | Opsamling fra sidste møde: Vi bliver enige om at afskaffe kontorvagter med virkning fra 2020. Der kommer så få
hver gang og mange gange slet ingen. Der er rig mulighed for at kontakte bestyrelsen via mail og tlf. hvilket mange benytter sig af. | | Rensning af søerne:
Vi har fået henvendelse fra medlem der foreslår at vi renser søerne - klipper/fjerner siv og graver op langs kanten. Derudover at vi hvert år hensætter et beløb til rensning af søerne. Det vil være
voldsomt dyrt at grave langs kanten. Vi har for nogle år tilbage indhentet tilbud på 400 tusinde kr. Bestyrelsen beslutter hvornår der skal klippes siv. I forbindelse med søernes beskaffenhed opfordrer vi til at begrænse
fodring af ænderne da det forurener søerne. | | Manglende vedligeholdelse af hus: Vores ordensregler punkt Anpartsgrunde
og huse siger at alle grunde og huse skal holdes i pæn og ryddelig stand. Bestyrelsen har bemyndigelse til at lade arbejdet udføre for anpartshaverens regning. Vi beslutter at sende breve til de
anpartshavere der misligholder deres huse. Hvad er slemt og hvornår skal man gribe ind! Hvilke normer skal man gå ud fra? | | Ubebygget andelsgrund:
Vores ordensregler punkt Anpartsgrunde og huse siger at på tomme grunde skal ansøgning om byggetilladelse være indsendt senest 6 mdr. efter nedrivning og byggeriet være færdiggjort inden 1 år
efter modtagelsen af byggetilladelsen. På tomme grunde vil vi fremover undersøge om der er en byggetilladelse. | | Højboparkens historie:
Vi har fået henvendelse fra Hans Høeg der gerne vil deltage i arbejdet med at skrive Højboparkens historie. Jens tager kontakt til Hans Høj for nærmere aftale. Erling vil gerne deltage i arbejdet også. I
2022 har Grundejerforeningen Højboparken 50 års jubilæum De gamle referater hvor man bla. kan læse om opstarten af GH ligger på hjemmesiden Vi syntes det kunne være en rigtig god ide at få skrevet ”historien”
om andelsforeningen. | | Petangbaner: Helle foreslår at vi laver et par petangbaner. En ved Duelunden og en ved Brentebakkevej. Helle
har kontakt til en der vil grave banen med rendegraver gratis. Vi kontakter kommunen for at høre om vi må. I første omgang vil vi nøjes med 1 bane ved Duelunden og derefter se behovet. | | Eventuelt: Fremover har vi bestemt at holde en årlig strandrensningsdag. Datoen kommer senere. Vi har problemer med plads på dropboks da vores private
dropboks bliver blandet med foreningens. Dette bevirker at vi lige pludselig ikke har mere plads og bliver opkrævet et ekstra pengebeløb. Niels henning undersøger hvad det koster at opgradere dropboks. | | Næste møde: 31/10-2019 kl 18.30 | | Dato og formandens underskrift:
| | | Referat GRUNDEJERFORENINGEN
HØJBOPARKEN Bestyrelsesmøde nr. 117 31/10-2019 kl 18.30 I foreningshuset Bestyrelsen: Erling Skov, Helle Wisler, Jeanette Rasmussen, Helge
Blak Pedersen, Jens Petersen, Allan Høgsbro, Niels Henning Rasmussen Suppleant: Palle Gammelmark, Erik Larsen Afbud fra: Ingen 1. Referent.: Helle 2. Valg af ordstyrer: Niels Henning 3. Godkendelse
af referat nr 116: Godkendt 4. Godkendelse af dagsorden: Godkendt 5. Meddelelser fra formanden: Henvendelse fra medlem om oplægning af jolle på Strandengen. Meddelt at Strandengen er fredet og oplægning
for nærværende ikke må finde sted. Henvendelse omkring mange rotter på Patricksvej, der måske kan skyldes affaldsordningen med sække. Har kontaktet kommunen om dette og de henviser til at kontakte kommunen (som er
pligtig) hver gang der konstateres rotter. I øvrigt henviser de til, at man sørger for, at rotterne ikke kan komme til sækkene. Mht. affaldsordningen foretager kommunen evaluering omkring denne (ikke kun for vores vedkommende, men hele
kommunen) og resultatet foreligger ikke i øjeblikket. Vi henstiller til vore medlemmer, at de checker deres affaldsstativ. Vi er i dialog med Næstved Havn om deltagelse for vejvedligeholdelse i vejstykket fra Søfronten og til vort
område. Næstved Havn vender tilbage med forslag til fordeling af omkostninger mellem de parter, der benytter vejen. Optagning af badebroen den 19/9 2019 resulterede i, at vognmanden sad fast bag diget. Der måtte rekvireres fremmed
assistance for at få ham trukket fri af sandet. Dette medfører, at vi fremover ikke umiddelbart kan benytte den mulighed for at få badebroen ned på stranden, men vi må finde en anden løsning. Tang er blevet kørt
bort af Møns Tang hen over sommeren og stranden har gennemgående været OK. Vi afventer besked fra kommunen om deres deltagelse i fjernelse af tang næste år. Der har været afholdt møde med advokat den 23/9
2019 i forbindelse med forskellige problemstillinger og sager. Forretningsorden er tilrettet og blev underskrevet. Yderligere verserende sager diskuteret 6. Meddelelser fra kassereren: |
|
|
|
 |
|
|
|